Jag har ett akvarium som är på 154 liter. Den är 0,385 m2. Jag har länge vägt fram och tillbaka i tanken på att skaffa vattensköldpaddor och vill nu börja med att göra i ordning karet för att kunna ha sköldpaddor i det.
Jag har pumpen UNI FILTER 1000, pumpar 1000 liter/h och dopprvärmaren Sunlike-200. Jag tänkte ha dem inbyggda så sköldpaddorna inte kan komma åt dem.
Men det är mycket mer som måste göras i ordning:
* Jag tar ju bort täckglaset för uv-b ljuset skull. Men ska jag ta bort täckglaset bara över landdelen eller ska jag ta bort över vattendelen också? Ska jag ha något annat typ av "lock"?
* Sen hur ska jag göra med ljuset? Jag har en ljusramp med plats för 2 lysrör dom täcker hela längden och halva djupet. Kan jag ha 1 dagljusrör och 1 uv-b ljusrör i rampen och sen en värmelampa över solplatsen? Rampen kommer ju gå över landdeln också.
* Vad ska man tänka på när man bygger landdel?
Jag kommer som inredning ha rötter och bygga grottor och liknanade gömställen och ev lite växter, har ju växter just nu som dem kommer få ha i början iaf.
Just nu har jag engelskt sjösten, men ska byta ut den mot blästersand.
Dom sorter jag kollat på som skulle passa är mysksköldpadda(8-14cm), Japansk vattensköldpadda(12-15cm) och Kartsköldpadda(ca 15cm).
Dock vet jag om fler fall där dom blivit större så skulle dom bli för stora för mitt kar får jag helt enkelt köpa ett större
OBS: Denna tråd är bara om akvariet och hur dom ska bo, fodret håller jag på å läser på om för fullt
Detta ämne har ändrats av Rafflan: 6 November 2009 - 15:41

Logga in
Registrera
Hjälp

MultiQuote