Hej!
Har en gulbukad hane på ca 10 år som jag haft i snart ett år, men nu på senare tid har vi fått algproblem och blir sjutton inte av med det. Tips är alltså välkomna.
Men, nu har vi ett nytt fenomen, det har blivit vitt på ytan. Det är som små vita separata partiklar. Börjar bli lur på att dom kommer från kolfiltret men tänkte att de kanske har med algerna att göra? Det har aldrig varit varken alger eller detta vita förut. Ska göra helt vattenbyte imorron men vill veta orsaken till att det blivit såhär. =/
Sida 1 av 1
Vitt På Ytan
Posted 6 November 2009 - 13:07
Alger beror som regel på övergödning av vattnet, främst är det Nitrat och Fosfat som spökar.
Täta vattenbyten och ett bra filter som rengörs ofta är nog lösningen.
Det vita på ytan vet jag inte vad det kan vara, sitter pumpens utblås i ytan? Om inte kan det vara ide att se till att det gör det så du får mer rörelse i ytan, det kanske avhjälper problemet.
/A
Det vita på ytan vet jag inte vad det kan vara, sitter pumpens utblås i ytan? Om inte kan det vara ide att se till att det gör det så du får mer rörelse i ytan, det kanske avhjälper problemet.
/A
Andreas Larsson
Föder upp Grekiska landsköldpaddor samt en del andra reptiler.
skoldpaddor.se
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Bertrand Russell
Föder upp Grekiska landsköldpaddor samt en del andra reptiler.
skoldpaddor.se
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Bertrand Russell
Posted 6 November 2009 - 22:37
Alger beror som regel på övergödning av vattnet, främst är det Nitrat och Fosfat som spökar.
/A
/A
Okej, fick nu pengar till en ny pump (har ett gammalt ytterfilter som t.o.m. utgått ur sortimentet så vi har byggt och klippt ihop egna filter, därför anar jag att de kan vara vårt hemmagjorda kolfilter som spökar). Men nu kan jag köpa en ny pump så kanske man blir av med algerna och det vita på ytan. Utblåset sitter lite under ytan, ska prova höja det och se om det hjälper.
Sida 1 av 1

Logga in
Registrera
Hjälp

MultiQuote