Forum sköldpaddor: Målad Vattensköldpadda Vill Inte Vara På Land - Alls ? - Forum sköldpaddor

Till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Målad Vattensköldpadda Vill Inte Vara På Land - Alls ?

#1 Medlemmen är offline   OswaldOtto Icon

• < 10 inlägg
  • Pip
  • Grupp: Medlem

Posted 3 November 2009 - 23:59

Min "Målade vattensköldpadda" aka; Chrysemys picta(?) Verkar inte ha någon lust att gå upp på landdelen i akvariet och detta gör mig mycket orolig. Han sover på en del som är under vatten, med huvudet ovanför ytan - för luft antar jag?
Tillbaka till saken - Oswald som han heter är 4 månader gammal, vattentemperaturen är lite under 27 c*, Jag har både UVA och UVB belysning. Kan det vara för kallt på land? Belysningen som jag har utgör ingen värme som en värmelampa gör, knappt alls faktiskt. Tycker Oswald kanske att det är onödigt att gå upp på land eftersom det är så varmt och skönt i vattnet?

Här kommer en bild

Attached File(s)

Detta ämne har ändrats av OswaldOtto: 4 November 2009 - 13:03

0

#2 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri
  • Grupp: Admin

Posted 4 November 2009 - 00:09

Om det är en målad du har så heter den Chrysemys picta.
Du behöver en värmelampa som lyser mot landdelen.
Vilken typ av lampor/rör har du?
0

#3 Medlemmen är offline   OswaldOtto Icon

• < 10 inlägg
  • Pip

Posted 4 November 2009 - 07:06

Se inläggP-A, sa:

Om det är en målad du har så heter den Chrysemys picta.
Du behöver en värmelampa som lyser mot landdelen.
Vilken typ av lampor/rör har du?

Jasså, tack :) jag är fortfarande lite ny med det latinska :P
Jag har en Repti Glo 5.0 (stor sockel) I min gamla värmelamps reflektor - den lyser upp det hela, på förpackningen så står det att lampan ger honom mycket UVB och UVA, så sade även reptilmannen i affären.

Men han vill alltså ha en värmelampa på land, annars är han kanske inte intresserad av land? :o

Men jag blir ändå väldigt orolig att han inte vill upp på land, han simmar ju runt och vilar hängandes på kanten och så men, han borde ju bli så pass trött så han vill ligga o chilla på land också? :S
Är det kanske så att han inte kan gå upp för att "rampen" på stenen inte har tillräckligt med "uppgångs yta" under vatten? När jag var till affären och lärde mig lite och tittade på sköldpaddor, även Oswald - så låg han och han's syskon på landet som fanns där, t.ex en vattenpump som satt på sne.

Tog ett par till bilder också, ovan och under vatten där han är menad att besöka land.

Attached File(s)

Detta ämne har ändrats av OswaldOtto: 4 November 2009 - 07:23

0

#4 Medlemmen är offline   Saga Icon

• 200-500 inägg
  • PipPipPipPip

Posted 4 November 2009 - 13:10

Har du något dagslysrör också? Enbart ReptiGlo 5.0 ger inte tillräckligt med ljus. En värmelampa behövs också som sagt, helst bara på en del/halva landdelen så att det blir en sval plats också.

Hur länge har du haft sköldpaddan? Ibland kan det ta lite tid för dem att bli säkra nog med sin nya miljö, och då stannar de helst i vattnet. Min första sköldpadda tog en vecka eller mer innan den vågade sig upp på land första gången.
dags att flytta ihop med rödörade Månsken och gulbukade Marvin igen
0

#5 Medlemmen är offline   OswaldOtto Icon

• < 10 inlägg
  • Pip

Posted 4 November 2009 - 13:29

Se inläggSaga, sa:

Har du något dagslysrör också? Enbart ReptiGlo 5.0 ger inte tillräckligt med ljus. En värmelampa behövs också som sagt, helst bara på en del/halva landdelen så att det blir en sval plats också.

Hur länge har du haft sköldpaddan? Ibland kan det ta lite tid för dem att bli säkra nog med sin nya miljö, och då stannar de helst i vattnet. Min första sköldpadda tog en vecka eller mer innan den vågade sig upp på land första gången.

Hade ingen lysrörsramp tyvärr, men gör det stor skillnad eller? Jag har en värmelampa sen förr, men då behöver jag en lampa med stor sockel, för totalt i vårt hushåll så är reflektorvärmelampsockeln den ända stora och om jag ska ha både UVA/UVB och värmelampan så behöver jag en till :o

Jag har haft honom i 3dagar, han sticker bara upp huvudet på land och spanar, men i sitt förra akvarium i djuraffärn var han konstigt nog på land - men du har nog rätt med dendära tiden mjo...

Detta ämne har ändrats av OswaldOtto: 4 November 2009 - 13:32

0

#6 Medlemmen är offline   AnnaLandström Icon

• 10-50 inlägg
  • PipPip

Posted 4 November 2009 - 14:05

Hej!

Jag var också orolig för vår sköldis i början, han ville inte alls komma upp på landdelen de första veckorna - men nu efter 3 veckor är han uppe och solar varje dag! :) (Dock blir han rädd och hoppar ned i vattnet om man rör sig i närheten, så inga gäster får vara i vardagsrummet när sköldis solar! Haha!)

Fixar du värme och ljus som Saga och P-A säger så kommer han nog upp snart bara han får lite tid att vänja sig.

Fundering:
UVA/UVB-lampan du har avger väl inte så mkt värme? Borde du inte kunna hoppa in på Ikea, Clas Olsson, Rusta eller liknande och köpa en billig lampa med stor (E27) sockel där du kan skruva i UV-lampan, och sätta värmelampan i den lampa du har?
Anna Landström & A'Tuin, en Chinemys Reevesii.
0

#7 Medlemmen är offline   OswaldOtto Icon

• < 10 inlägg
  • Pip

Posted 4 November 2009 - 14:33

Se inläggAnnaLandström, sa:

Hej!

Jag var också orolig för vår sköldis i början, han ville inte alls komma upp på landdelen de första veckorna - men nu efter 3 veckor är han uppe och solar varje dag! :) (Dock blir han rädd och hoppar ned i vattnet om man rör sig i närheten, så inga gäster får vara i vardagsrummet när sköldis solar! Haha!)

Fixar du värme och ljus som Saga och P-A säger så kommer han nog upp snart bara han får lite tid att vänja sig.

Fundering:
UVA/UVB-lampan du har avger väl inte så mkt värme? Borde du inte kunna hoppa in på Ikea, Clas Olsson, Rusta eller liknande och köpa en billig lampa med stor (E27) sockel där du kan skruva i UV-lampan, och sätta värmelampan i den lampa du har?

Jasså, det är så det är :) Oswald blir också lite rädd om man kommer in i rummet, sen när han väl vet att man är där så verkar det inte spela någon roll :P

UVA/UVB avger ingen värme alls, vill jag påstå, men som du säger var ungefär min plan, dock så verkar lampor med mindre socklar vara vanligare än stora i butikerna.

Schysst med alla förslag och all hjälp förresten - Allesammans :) Tack
0

#8 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 4 November 2009 - 15:29

Jag använder denna armatur för repti glo 2.0 med E27-sockel som ger bra ljus.
Jag använder den också för reflektorlampor (40/60 w) från Clas Ohlson som kostar 39 för två st och ger bra värme .

Armatur E27

Skickad bild
0

#9 Medlemmen är offline   OswaldOtto Icon

• < 10 inlägg
  • Pip

Posted 4 November 2009 - 15:55

Se inläggP-A, sa:

Jag använder denna armatur för repti glo 2.0 med E27-sockel som ger bra ljus.
Jag använder den också för reflektorlampor (40/60 w) från Clas Ohlson som kostar 39 för två st och ger bra värme .

Armatur E27

Är den dära armaturen den som ger lite månskens aktigt ljus ett tag efter den är avstängd? Ska man ha Värmelampan eller UVA/UVB lampan i den? För min plan nu var att inhandla någon simpel billig pryl att ha UVA/UVB lampan i och ha värmelampan i värmelampsarmaturen

Detta ämne har ändrats av OswaldOtto: 4 November 2009 - 15:56

0

#10 Medlemmen är offline   Saga Icon

• 200-500 inägg
  • PipPipPipPip

Posted 4 November 2009 - 23:39

Se inläggOswaldOtto, sa:

Hade ingen lysrörsramp tyvärr, men gör det stor skillnad eller?

Det synliga ljuset är viktigt, ja. Kolla efter en lampa med färgtemperaturen 6500 k (t.ex. dagsljuslysrör eller ReptiGlo 2.0).

Och du behöver inte vara orolig för att sköldpaddan inte tagit sig upp på land än. Den kommer nog upp snart, när den bekantat sig med sin nya miljö :)
dags att flytta ihop med rödörade Månsken och gulbukade Marvin igen
0

#11 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 4 November 2009 - 23:44

Se inläggOswaldOtto, sa:

Är den dära armaturen den som ger lite månskens aktigt ljus ett tag efter den är avstängd? Ska man ha Värmelampan eller UVA/UVB lampan i den? För min plan nu var att inhandla någon simpel billig pryl att ha UVA/UVB lampan i och ha värmelampan i värmelampsarmaturen

Insidan av skärmen lyser lite efter att man släckt.
Du kan ha antingen en värmelampa eller en kompaktlampa, UV-lampa 5.0 eller en dagsljuslampa 2.0
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne