Forum sköldpaddor: Bli Sköldpaddsägare - Forum sköldpaddor

Till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Bli Sköldpaddsägare Landsköldpaddor

#1 Medlemmen är offline   Siskin Icon

• < 10 inlägg
  • Pip
  • Grupp: Medlem

Posted 30 October 2009 - 20:36

Jag har nu i flera veckor/månader försökt komma fram till vilken slags landsköldpadda som passar mig bäst. Eftersom jag bor i lägenhet vill jag ha den minsta som finns. De är även sötast, tycker jag. Minst är tydligen kapsköldpaddan men den finns inte till försäljning. Mysksköldpadda vill jag inte ha eftersom den tydligen helst lever i vatten. Vilken kommer härnäst rent storleksmässigt? Greker är för stora för mitt tycke. Egyptier är känsliga så det är inte aktuellt. Mycket tacksam för tips!

Mvh
Siskin

Detta ämne har ändrats av Siskin: 30 October 2009 - 20:40

0

#2 Medlemmen är offline   Andreas Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator

Posted 30 October 2009 - 21:59

Av de arter som föds upp i Sverige i så stor omfattning att det säljs ungar är det nog Egyptiska, Moriska och Greker som kan räknas som mindre.
Egypter blir upp till 14 cm, vissa moriska (Tunisisk bland annat) stannar under 20 cm men det gör många Greker också.
Av de Greker som föds upp i Sverige är de flesta av varianter där honorna blir 18-20 cm och hanarna några centimeter mindre.

Egypter är känsligare än Greker men så länge man håller sig till uppfödda djur är de långt ifrån omöjliga att hålla i fångenskap. Nackdelen med dem är att de inte dvalar under den period på året när det inte går att plocka mat till dem utomhus.

/A
Andreas Larsson
Föder upp Grekiska landsköldpaddor samt en del andra reptiler.
skoldpaddor.se
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Bertrand Russell
0

#3 Medlemmen är offline   Siskin Icon

• < 10 inlägg
  • Pip

Posted 30 October 2009 - 22:21

Tack för infon!

Tunisisk och egyptisk känns inte rätt för mig. Då lutar det åt Testudo Hermanni Hermanni, minstingen av de grekiska. Jag hade dock hoppats på att hitta en ännu mindre sort, men orkar snart inte leta mer...
0

#4 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri
  • Grupp: Admin

Posted 30 October 2009 - 22:24

Våra vuxna grekhonor ligger på 15-17,5 cm och hanarna på 15.
Testudo graeca: hona 18 cm, hane 14 cm.
0

#5 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 30 October 2009 - 22:27

Se inläggSiskin, sa:

Tunisisk och egyptisk känns inte rätt för mig. Då lutar det åt Testudo Hermanni Hermanni, minstingen av de grekiska.

T hermanni hermanni blir 15-20 cm.
0

#6 Medlemmen är offline   Siskin Icon

• < 10 inlägg
  • Pip

Posted 30 October 2009 - 22:43

P-A: Är det sant? Testudo graeca, bara 14 cm? Växer inte mer? Hur gamla är de? Har du sådana?

Det är så svårt när det står olika uppgifter på olika internetsidor. Testudo Graeca Ibera blir i alla fall 30 cm.

"Graeca-komplexet uppvisar en hög grad av variation, men vissa karakteristika är gemensamma för dem alla. Djur från Tunisien är små, max 170 mm."

Som jag tolkar det är tunisisk Testudo Graeca minst?

Detta ämne har ändrats av Siskin: 31 October 2009 - 03:12

0

#7 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 30 October 2009 - 22:52

Det är inte tunisier. Enligt Highfield och Alexander Pieh är dom marockanska.
I Marocko finns många olika typer av T graeca.

Dom har inte vuxit nämnvärt de senaste åren.

Honan:
Skickad bild

Hanen:
Skickad bild

Fler bilder
0

#8 Medlemmen är offline   Siskin Icon

• < 10 inlägg
  • Pip

Posted 30 October 2009 - 22:59

Intressant! Fina sköldpaddor.

Här skriver du att de är kullsyskon, innebär det att de är lika gamla? Nej? http://www.landskold...mages/Tiung.jpg
0

#9 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 30 October 2009 - 23:03

Det där är ungar av Testudo graeca ibera som är en stor underart. Dom är kläckta samtidigt. Mamman är 24 cm och väger 2,5 kg.
0

#10 Medlemmen är offline   Siskin Icon

• < 10 inlägg
  • Pip

Posted 30 October 2009 - 23:08

Aha. Helt otroligt vad de skiljer i storlek. Men det är väl inte så bra att vara liten i förhållande till sina syskon. Vågar man köpa den minsta ur en syskonskara? Är den kanske lite klen, eller växer den ikapp de andra eller är det naturliga variationer?
0

#11 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 30 October 2009 - 23:18

Se inläggSiskin, sa:

Aha. Helt otroligt vad de skiljer i storlek. Men det är väl inte så bra att vara liten i förhållande till sina syskon. Vågar man köpa den minsta ur en syskonskara? Är den kanske lite klen, eller växer den ikapp de andra eller är det naturliga variationer?

De två största är kullsyskon. Den minsta är något år yngre.
Alla är mycket aktiva och matglada. T g ibera är en mycket trevlig underart, nackdelen är att de blir stora.
Den största av ungarna har nu grävt ner sig i växthuset. Övriga är igång. Ser inga tecken på att någon skulle vara svagare.
0

#12 Medlemmen är offline   Siskin Icon

• < 10 inlägg
  • Pip

Posted 31 October 2009 - 03:08

En upplösning är nu nära och jag tror att Testudo graeca graeca eller Testudo hermanni hermanni passar mig bäst. Hur ska jag kunna välja? De är ju så lika på så många punkter.

- Jag vill ha en liten sköldpadda, ju mindre desto bättre. Jag vill köpa den när den är ung, innan man kan se kön på den.
- Jag gillar inte tanken på dvala, ska Testudo graeca graeca aldrig dvalas under några omständigheter?
- Finns det andra avsevärda skillnader i "humör", pigghet, sjukdomsbenägenhet eller skötsel?
0

#13 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 31 October 2009 - 09:41

Testudo hermanni hermanni tror jag inte att du hittar i Sverige. Våra Testudohermanni boettgeri som är av typen som ibland kallas hercegovinensis äri samma storlek som T h h.

Vi dvalar aldrig våra T graeca. Det har fungerat bra. Honan har varit mycket produktiv.
Vi är lite mer försiktiga med utevistelsen för T graeca. Dom är nog lite mer känsliga för kombinationen kyla och fukt.
I humör/pigghet skiljer det mer mellan hanar och honor inom en art än det gör mellan arterna.
Det skiljer också mellan individer av samma art och kön.
0

#14 Medlemmen är offline   bockaway Icon

• 50-200 inlägg
  • PipPipPip

Posted 31 October 2009 - 10:56

Är inte ryssar de minsta sköldisarna?

http://www.horsfield...m/utseende.html
0

#15 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 31 October 2009 - 11:47

Se inläggbockaway, sa:

Är inte ryssar de minsta sköldisarna?

Den minsta underarten (kazachstanica) blir 16-21 cm enligt Holger Vetters böcker.
0

#16 Medlemmen är offline   Andreas Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator

Posted 31 October 2009 - 14:48

Det är oftast T h kazachstanica och T h rustamovi som förekommer i "handeln" och T h k blir som sagt upp till 21cm medans T h r blir upp till 28 cm.

Båda dessa ryssunderarter blir allstå större än de flesta greker som föds upp i Sverige.

/A
Andreas Larsson
Föder upp Grekiska landsköldpaddor samt en del andra reptiler.
skoldpaddor.se
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Bertrand Russell
0

#17 Medlemmen är offline   Jenny-Lynn Icon

• 50-200 inlägg
  • PipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 31 October 2009 - 22:49

Se inläggP-A, sa:

Vi dvalar aldrig våra T graeca. Det har fungerat bra. Honan har varit mycket produktiv.

INTE att förväxlas med att T Graeca Ibera inte ska dvalas. Iberor dvalas, men som sagt var du inte intresserad av denna underart pga deras storlek....jag kan annnars varmt rekomendera denna art! Super trevlig i humör och pigg, dessutom mycket vacker!
Mvh Jenny-Lynn & Moria
My link
0

#18 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 31 October 2009 - 23:07

Se inläggJenny-Lynn, sa:

INTE att förväxlas med att T Graeca Ibera inte ska dvalas. Iberor dvalas, men som sagt var du inte intresserad av denna underart pga deras storlek....jag kan annnars varmt rekomendera denna art! Super trevlig i humör och pigg, dessutom mycket vacker!
Mvh Jenny-Lynn & Moria
My link

Helt rätt. En av våra ibera-honor (närmast kameran) har grävt ner sig i växthuset. Hennes mor (längst bak) har slutat äta och är redo för den långa sömnen.
Håller med om att den är mycket trevlig. Nackdelen är storleken och att dom blir bökiga inomhus, speciellt hanarna.

Skickad bild
0

#19 Medlemmen är offline   Jenny-Lynn Icon

• 50-200 inlägg
  • PipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 3 November 2009 - 12:42

Se inläggP-A, sa:

Helt rätt. En av våra ibera-honor (närmast kameran) har grävt ner sig i växthuset. Hennes mor (längst bak) har slutat äta och är redo för den långa sömnen.
Håller med om att den är mycket trevlig. Nackdelen är storleken och att dom blir bökiga inomhus, speciellt hanarna.

Skickad bild

Vad menar du med att de bli bökiga inomhus *fundersam*
Ska de ha mycket större boende än andra? Eller stökar de mer än andra arter?

Jenny-Lynn

Attached File(s)

0

#20 Medlemmen är online   P-A Icon

• >1000 inlägg
  • PipPipPipPipPipPip
  • Se fotogalleri

Posted 6 November 2009 - 22:45

Se inläggJenny-Lynn, sa:

Vad menar du med att de bli bökiga inomhus *fundersam*
Ska de ha mycket större boende än andra? Eller stökar de mer än andra arter?

Jenny-Lynn

Vi tycker att ibera är mest aktiv av våra arter (hermanni, graeca, ibera) och att dom blir överaktiva i bostadsmiljö när temperaturen inte går ner under natten.
Det är den av våra arter som tydligast mår bäst av utomhus-/växthusmiljö.
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne